BLOGGEN

Er livet selv blitt en prestasjon?

livsmestring May 09, 2022

Livsmestring - å mestre livet - er jammen blitt pensum i skolen. Ikke som eget fag, men som et tverrfaglig tema som skal være med elevene gjennom hele skoleløpet. På høy tid synes vi her i Mentalskolen - dette brenner vi for (vi har jo også et nettkurs i Livsmestring)😊. Men hva er det som skjer - er livet i seg selv også blitt en prestasjon?

Det er unektelig mye måling, veiing, sammenligning, karaktersetting og vurdering i dagens samfunn. Det å mestre og prestere er viktig for noen hver; det være seg i yrkeslivet, med private prosjekter eller i form av selvrealisering.

Likevel: Det er IKKE det livsmestring dreier seg om - å prestere best mulig i livet! Nei, det det dreier seg om er å kunne møte alle de krav og forventninger, vurderinger og evalueringer, hendelser og relasjoner, på en best mulig måte for deg. Slik at du kan leve det som er et godt liv for deg, i tråd med det som er viktig for deg, dine verdier og med en trygg og god relasjon til din aller nærmeste: Deg selv. Det er tross alt deg selv du skal leve lengst med!

Siden det handler om deg og det som er et godt liv for deg - er fokus på livsmestring egosentrisk og selvopptatt, da? Slett ikke! Det er ofte det stikk motsatte...  Det hjertet er fullt av, renner munnen over med. Sagt på en annen måte: Når det er godt på innsiden, smitter det til utsiden - så det kommer andre til gode også.

Så hva skal til for å mestre livet? Det er mange veier til Rom, som det heter, og så også i dette tilfellet. Her kommer noen av dem...

☘️ En nøkkel til livsmestring er å ta på de beste brillene!

Vi kan ikke kontrollere livet. Det skjer - vi utsettes for vanskelige oppgaver, ubehagelige mennesker og urettferdig behandling (i tillegg til alt det fantastiske vi opplever, og alle de fine folkene). Det vi kan gjøre noe med, er måten vi forholder oss til alt som skjer rundt oss og med oss. Hvilke briller vil du ha på - de som ser alt som er galt, vondt, urettferdig, negativt - eller de som fremhever alt som er bra, godt, gøy, verdifullt og berikende?

Det vi øver på å se etter blir vi gode til å legge merke til. En nybegynnere må lete for å finne sopp i starten, mens en soppekspert som har øvd lenge ikke greier å gå i skogen om høsten uten å legge merke til sopp. På samme måte er det når du trener på å legge merke til alt som er bra i livet - det går lettere og lettere, du finner mer og mer og etter hvert er det det positive du legger merke til først. Det er utvilsomt bedre enn å holde fokus på alt negativt - og gjør det lettere å mestre livet😊.

☘️ Vi kan aldri bli for god til å kommunisere! Livet blir lettere når vi forstår hva de rundt oss sier og mener - når de forstår oss, og vi forstår dem. Vel så viktig er: Forstår du deg selv?  Hører du deg selv? Og om du gjør det - hører du  deg selv?

Alle mennesker har en indre dialog, enten vi er den bevisst eller ikke. Det er også sånn at du er den du hører aller mest på, så da er det smart å si de rette tingene til deg selv! For eksempel vet vi at livet ikke blir en fest av å møte kritikk og å bli hakket på dag ut og dag inn. Når vi møter slik negativitet utenfra, handler livsmestring om å ha mot og styrke til å si ifra - sånn vil du ikke ha det. Når hakkingen derimot kommer innenfra, skulle en tro det bare var å la det være. Det kan være så enkelt, samtidig som det krever at du er

a) bevisst - så du fanger opp at du er hard mot deg selv og
b) har mot og styrke til å si ifra til deg selv - at dette tjener deg ikke vel! Og så må du
c) høre på deg selv (altså gjøre som du sier) og
d) finne andre, støttende og oppbyggelige ting å si til deg selv i stedet.

Ved å ta kontroll over den indre dialogen så du har det hyggelig på innsiden, blir det lettere å ha det hyggelig på utsiden også, og ha det godt med de rundt deg. En annen ting er at den indre dialogen bestemmer du over, 100%. Så si for all del noe du har lyst til å høre, da🥰!

Med det ønsker vi deg en god uke - med de riktige brillene på, og med støttende og hyggelig indre dialog.

Alt godt☘️!

Ps - vil du vite mer om vårt Livsmestringskurs, finner du det her😊