BLOGGEN

Prosjekt "sosiale medier"

instagram markedsføring sosiale medier May 20, 2020

Overalt ropes det om synlighet og viktigheten av å være tilstede og bruke sosiale medier i markedsføring av egne tjenester og egne produkter. Mange utrolig dyktige mennesker i ulike bransjer kommer ikke frem med sin idé, sin kunnskap eller sitt produkt fordi de ikke vil eller kan sosiale medier eller fordi de ikke klarer å trenge gjennom støyen blant alle andre.

Vi har beveget oss langt markedsføringmessig de siste 100 årene. Fra små notiser i avisen(e), som mine forfedre brukte på begynnelsen av 1900-tallet. Til at annonsene ble større, det ble laget egne reklameaviser, TV reklamer og nå idag domineres annonsemarkedet også de sosiale mediene. Gjerne med levende bilder. Jeg husker fortsatt godt avisene i Harry Potter filmene hvor Humlesnurr ble borte fra avisen foran en sjokkert Harry Potter, på toget,  hvorav Ronny responderer med noe sånt som; "ja hva trodde du? Han kan jo ikke sitte der hele dagen". Det var science fiction det, for både Harry og meg......  bevegelige bilder i en avis....Vel, det har ikke egentlig gått så mange år, og nå er vi her. Bildene beveger på seg. Det kommer røyk opp av kaffekoppene, stillbilder er ikke stille lenger.....

Jeg har i mange år prøvd meg uten å være aktiv i sosiale medier og har derfor heller ikke før satt meg inn i det som markedsføringskanal. Jeg har jobbet hardt og iherdig med unngåelses strategier i en årrekke. Strutsemetoden sier du? Ja absolutt 🤣. Om jeg bare venter lenge nok, så kommet det jo andre plattformer om ikke annet - gjør det ikke? Eller noen andre kan gjøre det....🙄. Jeg har ikke tid, må jo levere andre prosjekter først , vet ikke engang hvor jeg skal begynne osv. Er det noen som kjenner seg igjen?

Ved nyttår i år gikk jeg ut av et langt samarbeid og startet opp helt for meg selv, så kan jeg ikke lenger lene meg på at andre gjør jobben, ei heller har jeg jobbet med egen listebygging over år, så jeg starter på blanke ark. Det kan virke litt kjipt etter å ha vært i bransjen i så mange år, men jeg ser det også som en utfordring. Nå er det bare å smelle til og teste hva som funker for meg og hva som ikke funker.

Vurderingene er mange. det er kanskje flest mennesket på Facebook 🧐. Instagram er populært og fortsatt voksende, men er det kunder å hente der? 😬Hva med LinkedIn, det blir man tatt seriøst, men så er det dyrt igjen da om man skal annonsere.. 😲TikTok er visst det alle de unge er, men er det der du og jeg skal være? Bør vi satse på å henge med på det nyeste? 🤔Ja også er det snap da.....og sikkert mange flere som ikke jeg kjenner til.....🥴 er det rart mange gir opp? Eller prøver litt halvhjertet på flere kansler, for så å aldri helt knekke koden.

Jeg har gjort et lite eksperiment i vinter og valgte meg ut Instagram som den kanalen jeg ville lære meg. Først tok jeg noen gratis webinarer, men så liker jeg jo å lære ting skikkelig når jeg først gjør noe, og å gå all-in, derfor tok jeg meg også et influencer kurs, ja en sertifisering til og med. Det er fascinerende mye å lære og holde styr på. Når man tror man har knekt en kode, så endres plutselig algoritmene, også funker ikke lenger det som har funket før. Eller det oppstår en bug, f.eks som gjør at å dele flere bilder i en post, gir dårlige besøkstall. Er det ment sånn? Eller er det en bug? Bør man bruke filmer istedenfor bilder nå? Og hva med stories? Hvor ofte bør man poste? Og hva med disse hersens hashtagsene? Og bør man også dele på andre kanaler eller bør man ikke det?

Spørsmålene har vært mange.

Erfaringene mine så langt er at man straffes og belønnes med adferd og aktivitet. Og det betyr at de som har proffe folk eller betaler for ekstra apper for planlegging, timing etc, de premieres. Akkurat dette kjenner jeg at irriterer meg. Ja også premieres man for å være der jevnt, være aktiv på andres profiler, og legge ut innlegg jevnt, ikke legge ut litt nå og da, slik som mange av oss gjør, når det også skjer mye annet. Vi som har små selskap og opererer med et hav av titler som coach, regnskapsfører, adm.dir, selger og vaktmester på engang....Men jeg liker å lære OG mestre noe nytt ....så da har jeg valgt å øve meg da, på å ta bedre bilder, på redigering, på å finne relevante hashtags, finne ut hvem følgerne mine er, finne min stemme og stil osv osv. Også har jeg bestemt meg for å kose meg med de innleggene jeg legger ut og ikke legge ut noe for kun å please algoritmene.

Ja, også lærer jeg fortsatt da, må finne min stemme eller signatur om du vil. Tanken jeg hadde først, som jeg syns var et skikkelig godt konsept, ble ikke like godt premiert av Instagram (de liker visst ikke metaforiske bilder. Og hashtags skal matche bilde og ikke nødvendigvis teksten, noe som gjorde at den strategien floppet.

Så det kan fort bli litt hummer og kanari når jeg bruker innfallsmetoden og skriver om det som inspirerer meg der og da. Kanskje er det noe nytt jeg lærer, noe vakkert jeg ser eller tanker, som jeg tror kan være interessante for flere enn meg. Kanskje jeg etterhvert finner en fast stil på Instagram profilen til Mentalskolen som jeg er 100% fornøyd med, men fortsatt er jeg i læremodus og koser meg med å utforske og lære noe nytt hele tiden :)

Hvordan er det med deg? Hvilke strategier bruker du?
Og hva er ditt beste tips angående bruk av sosiale medier i egen business?

Og husk; "Du trenger ikke å være hel for å skinne" 💫