Hvordan øke hjernens fleksiblitet?

hjernen Apr 21, 2020

Har du tenkt over at du kan øke hjernekapasiteten din ved å trene opp fleksibiliteten?

Nevroplastisitet handler om hjernens evne til å endre seg og utvikle seg gjennom livet. Øvelse kan lede til strukturelle og funksjonelle endringer i hjernen langt inn i alderdommen, ja kanskje så lenge man lever, så lenge man fortsetter å lære.

En fleksibel hjerne fører til større fleksibilitet i tanker og tankemønstre og at man takler det uforutsette bedre.

Har du tenkt over viktigheten av å holde hjernen aktiv og nevronene i live ved å hele tiden utfordre hjernen på å lære noe nytt?

Ikke bare vil du holde deg yngre når alderdommen slår inn og unngå eller redusere alderdomstegn som dårlig hukommelse men du vil også få et rikere liv ved å holde hjernen frisk gjennom livet og dermed tenke på hjernens plastisitet som en prosess og ikke et mål i andre enden av livet.

Neuroscientist Dr. Irena O’Brien har noen raske tips om hva hjerneforskningen viser at vi kan gjøre for å skape denne fleksibiliteten.

1. Periodisk faste (ja hjernen vår liker at vi faster innimellom og hjernen til en periodisk faster er sunnere og mer fleksibel enn til de som konstant fôrer på med mat). 🦴
2. Reis (opplev nye steder, kulturer og inntrykk) 🕌
3. Lær å spille et instrument 🎻
4. Bruk den ikke dominante hånden din (er du venstrehendt bruk høyre og vice versa) ✋🏼🤚🏼
5. Les fiction (ja du leste riktig)🔮🐲
6. Utvid ordforrådet ditt 📝🔡
7. Lag kunst 🎭🎨
8. Dans 💃🏽
9. Sov tilstrekkelig

Her er det bare å velge og vrake og enten gjøre litt av det ene og litt av det andre eller gå inn for et av punktene om gangen.

Forskningen viser forresten at man må faste i minst 12 timer for at det skal ha effekt på hjernen, altså kan man få til effekten av å faste fra kvelden til neste morgen (i mimimum 12 timer, så det er ikke like avskrekkende som det kan se ut som).

Det å lære å spille et instrument derimot: regnes blokkfløyte-klimpinga vi gjorde på barneskolen tro?