Innføring i juss og etikk

for coacher og konsulenter

• Når vi leverer coaching- og konsulnettjenester er det mange lover og regler vi må forholde oss til - fra markedsføringsloven og personvern til opphavsrett, straffeloven og alternativ behandlingsloven. I tillegg må vi følge de lover og regler som gjelder for selvstendig næringsdrivende. Har du oversikt og kontroll over disse lovverkene?

• Ny norsk standard: NS 11251 setter krav til kompetanse for coacher.  Blant annet kreves minimum 30 timers undervisning i juss og etikk.

Vi oppfordrer deg herved til å oppgradere kunnskapsbanken din!

Juss er ikke vårt fagfelt, så vi har konsultert eksperter: Codex Advokat Oslo har utarbeidet det juridiske grunnlaget for oss. I dette kurset får du både det skriftlige materiellet utarbeidet av advokatene i Codex Advokater, samt gjennomgang og nettsamlinger for å diskutere forståelsen og bruken av de ulike lovene. Du får også en god innføring i etikk, og vi jobber med ulike etiske dilemmaer vi kan komme opp i som coacher og konsulenter.

Påmelding til kurs i juss og etikk

Praktisk info:

Kurs: Innføring i psykologi for coacher.

Kurset er et nettkurs med online oppfølging.

Datoer for nettmøter høst 24:
6. sept, 20. sept, 18. okt, 1. nov, 15. nov, 29. nov, 19. (Det legges ut opptak).. - 15. nov. 2024.

Tid: Nettmøter fredager kl. 12.00-13.00.

Sted: Nett

Din investering : 11.900 kr

Krav til forkunnskap:

Kurset er spesialtilpasset til coacher og konsulenter som ønsker å navigere riktig i jungelen av gjeldende lover og regler. Det er også tilpasset kravene som stilles til kompetanse for coach i Norsk Standard NS:11251.

Kursleder:

Kursledere er Jørund Anker Skurdal og Jeanette Sleveland. Det faglige grunnlaget er utarbeidet og oppdateres av Codex Advokat Oslo AS

Mer om kurset

Kurset er designet for coacher og konsulenter, og innholdet er ut og tilpasses slik at det er relevant for disse gruppene. Du vil få en god innføring i etikk og typiske etiske dilemmaer coacher og konsulenter kommer ut for i sitt virke. Vi gjennomgår også ulike lover og regler du må ha kunnskap om og etterleve.

Du får tilgang til en portal med relevant fagstoff, artikler, videoer, PDFer. Hele det faglige rammeverket er utarbeidet av Codex advokatene.

De faste nettmøtene er lagt opp med to ukers mellomrom slik at du kan stille spørsmål og gå enda mer i dybden på fagstoffet for grundigere forståelse og bedre innsikt.

Kurset er lagt opp som et nettkurs med 6 online møter. Du har tilgang til portalen i ett år fra oppstart så du kan gå gjennom modulene flere ganger om du ønsker. Du kan laste ned det du ønsker til egen maskin. Vi tar også opptak av nettmøtene, slik at du kan sende inn dine spørsmål og få disse besvart, selv om du eventuelt ikke får deltatt på møtene.

Sist men ikke minst, du får praktiske hjelpemidler og tips til gjennomføring og etterlevelse av lovene.

Kursmodulenes innhold:

Modul 1: Etikk og etiske dilemmaer

Hva er etikk? Hvor kommer det fra og hvorfor er det relevant for oss som er coacher og konsulenter? Hva er forskjellen på etikk og moral? Hva er typiske etiske dilemmaer vi kan komme opp i i vårt virke, og hvordan forholder vi oss til dem?

Modul 2: Det rettslige rammeverket for coacher og konsulenter.
Det finnes ingen egen "coaching-lov", så hvordan kan vi vite hva som er viktige og relevante lover for oss? Her får du oversikten over relevante gjeldende lover og regler.

Modul 3: Kvakksalver - jeg?
Alternativloven erstattet den gamle kvakksalverloven fra 1936. Hvem må forholde seg til denne og hva innebærer det? Gjennomgang av formål og sentrale punkter av loven.

Modul 4: Konfidensialitet og integritet
Steinar Bjartveit sier at som konsulent så diskuterer du ikke kundene med bikkja di engang. Er denne taushetsplikt en selvpålagt regel eller bryter man en lov eller forskrift hvis man diskuterer en case med en kollega, mentor eller venn?

Modul 5: Markedsføring, IPR (opphavsrett) og GDPR

Her får du en oversikt over generelle og sentrale kjøreregler for markedsføring, opphavsrett og personvern/GDPR som enhver næringsdrivende må kjenne til. Vi ser også på saker som har vært oppe i media hvor noen eller alle disse lovverkene har blitt brutt.

Modul 6: Internkontroll, rutiner og avvik
Når man driver egen business er man automatisk underlagt flere relevante lovverk. Hvilke er disse og hvordan kan man på en enkel måte forholde seg til disse i hverdagen? Du får tips til gode rutiner, og skjemaer du kan printe og ta i bruk internt i eget firma for kontroll, avvik m.m.

Påmelding til kurs i juss og etikk

Vanlige spørsmål og svar