Fagplan for Trinn 1

Coachende kommunikasjon og væremåte

Nedlastbar versjon

KURSINFORMASJON 

Kursnavn: Coachende kommunikasjon og væremåte 
Trinn: 1 av 4 i Mentalskolens coachutdanning 
Varighet: 4 moduler à 3 dager (totalt 12 kursdager) 

Moduloversikt: 

  • Modul 1: Coaching Basis  
  • Modul 2: Motivasjon og handlekraft  
  • Modul 3: Relasjoner, følelseshåndtering og endring av tankemønstre 
  • Modul 4: Praktisk coaching 

KURSBESKRIVELSE 

Trinn 1 gir deltakerne en innføring i grunnleggende coachingferdigheter og danner grunnlaget for en coachende tilnærming til kommunikasjon. Kurset baserer seg på prinsipper fra Nevrolingvistisk programmering (NLP), nevrosemantikk, kognitiv psykologi og nevrovitenskap. Deltakerne lærer selvledelse, kommunikasjon og coaching gjennom praktiske øvelser og teoretisk forståelse. 

LÆRINGSUTBYTTE 

Etter fullført trinn 1 skal deltakerne kunne: 

Kunnskaper: 

  • Forstå den grunnleggende psykologien bak menneskelig adferd gjennom NLPs kommunikasjonsmodell 
  • Kjenne til språkmønstre og deres betydning i kommunikasjon 
  • Identifisere ulike representasjonssystemer og metaprogrammer 
  • Forstå forskjellen mellom ulike former for veiledning (coaching, mentoring, terapi) 

Ferdigheter: 

  • Utøve aktiv lytting og kalibrering 
  • Skape rapport og tillit gjennom pacing og matching 
  • Stille kraftfulle, åpne spørsmål 
  • Avdekke begrensende tankemønstre 
  • Anvende målsettingsverktøy og motivasjonsteknikker 
  • Fasilitere endring gjennom spesifikke coachingøvelser 

Generell kompetanse: 

  • Utvikle en coachende væremåte i kommunikasjon 
  • Anvende selvledelsesteknikker for egen utvikling 
  • Vise perseptuell fleksibilitet i møte med ulike perspektiver 
  • Gi og motta konstruktiv tilbakemelding 

KURSINNHOLD 

Modul 1: Coaching Basis 

  • NLPs kommunikasjonsmodell og historie 
  • Representasjonssystemer (VAKOG) 
  • Aktiv lytting og VIBES-kalibrering 
  • Rammesetting og rapport 
  • Metamodellen og presisjonsspørsmål 
  • Målsamtalen og SCORE-modellen 
  • Tilstandsstyring og Circle of Excellence 
  • Perseptuell fleksibilitet (1.2.3. posisjon) 
  • NLPs grunnantakelser 

Modul 2: Motivasjon og handlekraft 

  • Motivasjonsteori og motivasjonsretninger 
  • Målavklaringsverktøy (Livshjulet, WFO-modellen) 
  • Logiske nivåer 
  • Walt Disney kreativitetsøvelse 
  • Visual Squash for beslutninger og dilemmaer 
  • Avdekking og endring av tankemønstre 
  • Metamodell for avdekking av begrensende tankemønstre 
  • Metaforer som endringsverktøy 
  • Presentasjonsteknikk 

Modul 3: Relasjoner, følelseshåndtering og endring av tankemønstre 

  • Forståelse og håndtering av emosjoner 
  • Anerkjenne og tåle følelser 
  • Hindring av energitapping i relasjoner 
  • Kinosaløvelsen for håndtering av frykt 
  • Reframing og meningsrammer 
  • Tidslinje-øvelser for å endre begrensende følelser 
  • Drop Through-teknikk 
  • Miltonmodellen og transeinduksjon 
  • Endring av metaprogrammer 

Modul 4: Praktisk coaching 

  • Praktisk coaching med tilbakemelding 
  • Mengdetrening i coachingsamtaler 
  • Integrering av teknikker og verktøy 
  • Feedback-metodikk (Two stars and a wish) 
  • Profesjonell utvikling som coach 

ARBEIDSMETODER OG LÆRINGSAKTIVITETER 

  • Forelesninger og demonstrasjoner 
  • Praktiske øvelser i par og grupper 
  • Kollokviegrupper mellom modulene 
  • Hjemmeoppgaver og refleksjonsøvelser 
  • Feedback og veiledning 

VURDERINGSFORMER OG SERTIFISERING 

Vurderingskriterier: 

  • 90% oppmøte av undervisningstiden 
  • Presist oppmøte til undervisningsøkter 
  • Dokumentert deltakelse i kollokviegrupper mellom modulene 
  • Gjennomført og dokumentert øvelser 
  • Skriftlige svar på evaluering og refleksjonsspørsmål etter hver modul 
  • Oppfyllelse av ferdighetskriterier iht. Mestringsskjema under eksamensdagene 
  • Bestått skriftlig eksamen 

Sertifisering: Deltakere som fullfører kravene får kursbevis for Trinn 1. Dette er første trinn av fire for å bli sertifisert coach i henhold til Norsk Bransjestandard for coaching (NS:11225). 

PENSUM OG RESSURSER 

Obligatorisk: 

  • Kursmanualen "Coachende kommunikasjon og væremåte" 
  • Gjerde, Susann: "Coaching. Hva, hvorfor, hvordan" (nyeste utgave) 
  • Kursportal med videoer og fagstoff 

Anbefalt tilleggslitteratur: 

  • Bodenhamer, Bob G. & Hall, L. Michael: "The User's Manual for the Brain" (Vol 1) (Revised Edition 2001) 

KURSANSVARLIG 

Mentalskolen AS

 

Denne fagplanen er godkjent av Norsk Sertifisering, og følger sertifiseringskravene til Den Norske CoachForening (DNCF) og The International Society of Neuro-Semantics (ISNS).